DORDRECHT – ‘Geachte mevrouw Mansveld, wij zijn teleurgesteld in het voornemen van de NS om in de nieuwe dienstregeling 2017 de directe intercityverbinding tussen Dordrecht CS en Breda CS te schrappen en te vervangen door twee Sprinters per uur’. De regio’s Drechtsteden en Alblasserwaard/Vijfheerenlanden en de provincies Zuid-Holland en Brabant hebben samen een brandbrief naar de staatssecretaris gestuurd. Een ultieme poging om de intercity’s richting Brabant ook na 2017 te laten stoppen in Dordrecht. Ook namens een groot aantal bedrijven en instellingen in de Drechtsteden ging een brandbrief de deur uit, gericht aan de Tweede Kamercommissie die zich bezighoudt met dit thema. “We hebben heel goede argumenten”, zegt wethouder Rik van der Linden (Verkeer en Vervoer).

De hele discussie over Dordrecht als intercitystation speelt al enkele jaren, maar een definitief besluit komt nu heel dichtbij. “Begin 2016 wordt er een klap op gegeven”, zegt Van der Linden. “In 2014 hebben we de toezegging van Mansveld gekregen dat er minimaal één intercity per uur zou blijven rijden tussen Dordrecht en Breda. We vertrouwden erop dat dit geregeld zou worden.” Als die toezegging niet wordt nagekomen, heeft dat forse economische en maatschappelijke gevolgen voor Dordrecht en de Drechtsteden, stelt de wethouder. “En het gaat juist steeds beter met de stad en regio. Dit voornemen doet geen recht aan onze positie en behoeftes.” Enkele honderden reizigers stappen dagelijks in Dordrecht in of uit de ‘Brabantse’ intercity. Ongeveer 15 procent van alle reizigers op het station maakt gebruik van deze verbinding. De reis naar Breda wordt bij het schrappen van de snelle verbinding nog geen tien minuten langer, maar Van der Linden denkt wel dat de reizigers die verder richting Venlo of Brussel moeten reizen eerder een andere afweging gaan maken. “Het is niet logisch om te verwachten dat mensen die naar Eindhoven moeten, eerst met de stoptrein naar Rotterdam gaan. Dan zal toch sneller de overweging gemaakt worden om de auto te pakken.”

HSL

De NS wil graag de HSL meer gaan gebruiken, en daarmee dus vaker Dordrecht en Breda voorbij rijden. Dat snapt Van der Linden, maar hij heeft geen goede argumenten gehoord om deze steden te passeren op de intercity  richting zuiden. “Ik weet dat het aanpassen van de dienstregeling op ons dichtgepuzzelde netwerk heel ingewikkeld is, maar ik geloof in de kracht van ons betoog. We hebben echt goede argumenten om de verbinding te behouden. Met deze brandbrieven hebben we nogmaals ons punt gemaakt. Ik weet niet wat we nog meer kunnen doen.” Om het belang voor de regio extra te onderstrepen is ook de handtekening gevraagd van bedrijven en instanties die belang hebben bij een goede bereikbaarheid. De brief naar de Tweede Kamer is mede ondertekend door onder meer werkgevers- en ondernemersverenigingen, het Albert Schweitzer ziekenhuis, toeristische organisaties, onderwijsinstellingen, (horeca)ondernemers, banken, De Biesbosch, woningcorporaties en culturele instellingen zoals het Dordrechts Museum, Energiehuis, Onderwijsmuseum en Schouwburg Kunstmin. Zij stellen in de brief ‘boos, verontwaardigd en teleurgesteld’ te zijn over het voornemen van de NS.

Petitie

Na een eerdere online petitie in 2013 voor het behoud van de intercitystatus (7151 handtekeningen) is op Facebook een nieuwe actie gestart. De pagina ‘NS Dordrecht Intercity moet blijven’ heeft inmiddels 7239 likes.